Direktlänk till inlägg 18 september 2013

Fatta galopp och vikthjälper?

Av Fylgias Islandshästar - 18 september 2013 09:36

Har funderat mycket på hur man fattar galopp.


Då jag varit aktiv i när nog alla rid-dicipliner så har jag fått lära mej massa olika sätt och olika träningssätt att få hästen att fatta rätt galopp.


Vet du hur du fattar galopp på din häst? Springer hästen in i galoppen? Använder du röst? Vikt? överskönklar? Underskänklar eller hälar? Hur håller du tyglarn? Ställer du hästen utåt? Släpper innertygel? Vad behövs för att hästen fattar galopp?


Först kan vi ju fundera på hur hästen rör sig i galopp. Galopp är en tretatig rörelse med sväv. Ska ju vara som ett skutthopp med sväv mellan. Om man tar vänster galopp så är det enklast att säga att hästen rör sig med vänstersidas benpar ett halvt steg före den högra. Så vänstar framban och bog gör den största lyftrörelsen uppåt. 


Vad är då viktigt att tänka på? Ju först och viktigast i början. Vilket ben börjar hästen ta galopp med? Jo, galoppsprånget börjar alltid med ytterbakben. Det är det bakbenet som börjar skutthoppet som leder in i galoppen. Det bekbenet ska orka lyfta upp hela hästen så att inner framben/bog kommer högst. Därefter kommer den motsatta diagonalen, alltså inner framben (väster i detta fall) och ytter framben, höger fram. Därefter kommer vänster framben slå i marken. Sen kommer svävet och ytter fram slår i marken, och beroende på samling och styrka, sättas under hästen för att föra frammåt och uppåt.


Så. Hur fattar vi galopp? Vi på Islandshästar är relativt vana med en ganska fyrtaktig galopp där femgångaren slår i mot pass. Jag har samma problem. Men precis som jag tycker att trav borde gå att jobba i form och olika tempon, skall det egentligen inte vara ett problem med galopp. Man måste bara jobba. Det vill säga stärka upp bakbenen och ryggmuskulaturen. En stark och smidig häst som orkar.


Så för att fatta galoppen ser jag att kraften ska fokuseras och aktiveras till det yttre bakbenet, som vi nu vet startar själva galoppen. Sen förmå en frihet att lyfta inner frambog/ben. Så har vi en häst som går på volt och ligger framtung på inner bog, vad får vi då för galopp? Inte blir det rätt galopp. DÅ har hästen ingen möjliget att lyfta upp innerframbog, eftersom all vikt ligger där.


Jag har fått testat massa olika sätt att få hästen att fatta rätt. Inom western så fick jag testa att rida i trav mot manegeväggen för att vid väggen kasta hästen åt ena sidan och samtidigt fatta galopp. Visst kunde det bli rätt galopp, men kanske inte stärkte upp ytterbakben? Men här lärde jag mej också att flytta in bakdelen en bit innanför spåret för att kunna underlätta för ytterbakben att greppa under hästen. Det var en ok ide.


När vi fattar galoppen så är vi lärda att min inner skänkel ska fram och ytterskänkel ska bak. Visst, bakskänkel aktiverar bakbenet och fram ska då hjälpa till att lyfta upp inner bog/ben. Görs detta korrekt så flyttar vi alltså hela våran kropp automatiskt i galoppposition. Så längt är allt helt ok. Här kan man ju välja vilket ben man "fattar" med. Om man använder sin yttre skänkel, för att aktivera bakbenet eller om man sätter press på inner skänkel för att lyfta inner bog fram och upp.


Men ofta ser jag hur man dessutom måste plocka hästens huvud utåt när man fattar. Det gör man då för att ge lite frihet för inner bog och få ytter bak lite under hästens kropp. Detta gör man då istället för att flytta baken. Då tycker jag man istället rider framifrån och genom att påverka huvudet, försöker få med sig bakdelen. 


Hur fattar jag galopp? På de hästar jag är i "samklang" med, som min Hugge, fattar jag galopp inte genom tygel, skänkel. Jag fattar genom att dra bäckenet mot galopprytm, jag flyttar om bäckenet så yttre sida påverkar bakbene och innre sidan påverkar fram och lyfts upp. Jag börjar rulla i galopp. Så faller vi in i galopp. Så enkelt är det egentligen. Men det krävs ett samklang med hästen. Men det ger en galoppfattning utan stress och utan släng trav/pass. Jag kan fatta detta från skritt och halt. Men då aktiverar jag med ännu mera kraft och använder röst och lite överskänkel också.


Så hur fattar du galopp? Hur får du en bra galoppfattning på din häst och hur jobbar du för att förbättra detta?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fylgias Islandshästar - 16 september 2013 10:24


Först vill jag visa en sån super bra bild på min disskution jag la fram i förra blogg inlägget. Där vi ser en islandshäst (Solfari från Oviksfjällen) som går i underbar bärighet i tölt. Här ser du verkligen att ryttaren sitter i "uppförsbacke" och hä...

Av Fylgias Islandshästar - 6 september 2013 11:34

Läste två väldigt intressanat artiklar på nätet om hästens form och anatomi. Hur hästen bär sig utan ryttare och hur det bär med ryttare.   Här är första länken, och här andra.   I vila har hästen största delen av sin vikt på framdelen. Men y...

Av Fylgias Islandshästar - 27 augusti 2013 10:39


Nyheter för dagen.   Ikväll kommer en ny häst. En super fin häst som jag ska låna in över vintern. Hon kommer gå här för lite utveckling men kommer också kunna fungera som lite undervisningshäst. Då hon är snäll och inte har några som helst "prob...

Av Fylgias Islandshästar - 26 augusti 2013 10:18


      Jag har tänkt mycket på att lära sig. Att man aldrig är fulllärd. Jag har kommit en br bit i min kunskap med hästarna. Jag har vissa styrkor och färdigheter i min träning med hästar. Sen lära jag mej mer för varje dag när jag jobbar. Jag ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards